Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Elektryczne pod nadzorem straży pożarnej

Zagrożenie podobno małe, więc dmuchają na zimne
23 grudnia 2022
 
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej (KG PSP) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) rozpoczęły współpracę na rzecz bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych. Efektem ma być wypracowanie odpowiednich standardów, budowa kompetencji i wzrost świadomości w zakresie eksploatacji samochodów zeroemisyjnych oraz infrastruktury do ich ładowania.

Na razie palą się spalinowe

W ubiegłym roku w Polsce doszło do 7.827 pożarów samochodów osobowych. Żaden z tych przypadków nie dotyczył pojazdów elektrycznych. Mimo to cyklicznie pojawiają się nieprawdziwe informacje na temat użytkowania pojazdów zeroemisyjnych w kontekście zagrożenia pożarowego. PSPA nawiązało współpracę z Komendą Główną PSP, aby ten stan zmienić. Strony podpisały List Intencyjny, który ma prowadzić do wypracowania standardów oraz wiążących wytycznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, zarówno pojazdów elektrycznych, jak również stacji ładowania.
– Liczba samochodów z napędem elektrycznym na polskich drogach w latach 2019-2022 zwiększyła się o ponad 42 tysiące sztuk – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. – Według prognoz PSPA, park EV do 2025 r. może liczyć 300 tysięcy sztuk. Współpraca z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej jest ważnym krokiem w kierunku rozwoju elektromobilnosci w Polsce, a podpisany list intencyjny pozwoli na w budowę jakościowego rynku. Opracowanie odpowiednich procedur oraz standardów zagwarantuje w przyszłości skuteczne działania związane z pojazdami elektrycznymi, które, co warto nieustannie podkreślać, są bezpieczniejsze niż spalinowe odpowiedniki.
Partnerstwo PSPA i KG PSP obejmie kilka obszarów, w tym współpracę merytoryczną w zakresie opracowania zasad postępowania podczas zdarzeń z pojazdami elektrycznymi, jak też w obszarze wymagań przeciwpożarowych dla infrastruktury służącej do ładowania pojazdów elektrycznych oraz garażowania tego typu samochodów w obiektach budowlanych. Współpraca obejmie także wydawanie raportów nt. bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych, szkolenia oraz wspólną organizację seminariów w przedmiotowym zakresie.

Elektryczne dobrze zabezpieczone

Biura Komunikacji PSPA. – Poza akumulatorem trakcyjnym, który nadal jest udoskonalany, posiadają wysokonapięciową instalację. Z tego względu w pojeździe pojawiły się takie elementy jak nadzorowany proces ładowania, zaawansowane protokoły nadzoru napięcia i temperatury ogniw w akumulatorze, jak też procedury bezpieczeństwa rozłączające przepływ prądu w skrajnych przypadkach. Ponadto wykorzystywane są niepalne materiały stanowiące podstawę produkcji akumulatorów, a stosowana chemia ma coraz większy zakres temperaturowy, dzięki czemu nawet podczas wypadku nie dochodzi do zapłonu. Dodatkowo samochody elektryczne podlegają stałemu monitoringowi jakości produktu, a komponenty EV oraz akumulatory dodatkowej kontroli jakości podczas przeglądów. Nieliczne przypadki samozapłonu BEV można dzisiaj śmiało zakwalifikować jako incydentalne, spowodowane na dodatek czynnikami zewnętrznymi, niezależnymi od zastosowanej technologii w autach, czyli np. wypadkami, czy wadliwą instalacją elektryczną w obiektach. Mniejsza awaryjność nie zwalnia jednak z odpowiedzialności. Służby ratunkowe muszą być przygotowane na wszelkie scenariusze. Dotyczy to też potencjalnego pożaru pojazdu elektrycznego, zarówno na drodze, jak i w garażu. Wysoko wyspecjalizowane technologie zeroemisyjne, wyposażone w systemy baterii litowo-jonowych z wielopoziomowymi systemami zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz wykwalifikowane służby pożarnicze, a także nowoczesne metody gaszenia pożarów w garażach podziemnych, stanowią odpowiedź na kontrowersje związane z bezpieczeństwem użytkowania pojazdów elektrycznych. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.