Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

Udany rok Meillera w Polsce

Marka umocniła pozycję na rynku
23 lutego 2024

Trójstronna wywrotka TRIGENIUS®, nowy poziom jakości i funkcjonalności Fot. Meiller Polska

 
Branża budowlana i inwestycje infrastrukturalne przez wielu analityków postrzegane są jako papierek lakmusowy ogólnej sytuacji w gospodarce. To także jeden z podstawowych czynników kształtujących rynek wywrotek, pojazdów komunalnych oraz naczep wywrotek, a więc środowiska ,w którym prężnie działa Meiller Polska.
– Miniony rok był czasem oczekiwań na stabilizację w gospodarce i nowe źródła finansowania inwestycji infrastrukturalnych, ale przede wszystkim był to okres „prostowania” ciągnących się od 2020 roku problemów z logistyką i zerwanym łańcuchem dostaw – ocenia Krzysztof Adamiuk, prezes Meiller Polska. – Z tego powodu borykaliśmy się z domykaniem zamówień nawet z 2021 roku. Brak podwozi czy elektroniki układu hamulcowego do naczep wywrotek i związane z tym problemy organizacyjne i logistyczne były dla nas codziennym utrapieniem. Dopiero końcówka roku charakteryzowała się pewną regularnością i terminowością dostaw komponentów i podwozi. Gdyby nie to, bez problemów zrealizowalibyśmy jeszcze więcej zamówień.

Mimo wielu przeciwności, 2023 roku był dla Meiller Polska rokiem dobrym. Nie brakowało zamówień, rynek okazał się stabilny z tendencją wzrostową. Praktycznie we wszystkich segmentach produkcji (wywrotki, bramowce, hakowce i naczepy wywrotki) Meiller rósł razem rynkiem nie tracąc swej pozycji a nawet ją umacniając.
W minionym roku bramy fabryki w Niepołomicach opuściło ponad 1.050 jednostek, które trafiły do klientów krajowych i zagranicznych. Oznacza to, że każdego dnia pracy, cztery pojazdy trafiały do użytkowników.

Statystyki sprzedaży pokazują, że Meiller Polska znakomicie odnajduje się w kategorii pojazdów ciężkich. Wszędzie tam, gdzie wymagana jest wysoka jakość i odporność na brutalną eksploatację, produkty Meillera znajdują sporą grupę użytkowników. Przedstawiciele Meillera twierdzą, że wielu klientów, doceniając ponadprzeciętną jakość i trwałość, jest gotowych zapłacić nieco więcej niż u konkurencji, by otrzymać produkt z górnej półki. Zapewniają, że Meiller nigdy nie konkurował wyłącznie ceną. Najważniejsza zawsze była i jest wysoka jakość i długi okres bezawaryjnej eksploatacji pojazdu w najcięższych nawet warunkach.

Naczepa wywrotka aluminiowa serii MHKA44.3-N Fot. Meiller Polska

 

Wywrotki

Segment wywrotek ciężkich jest jednym z filarów produkcji Meiller Polska. 36% udziału w rynku wywrotek najcięższych - czteroosiowych i 12,5% w segmencie pojazdów trzyosiowych to dobry wynik, mimo olbrzymich problemów z terminową dostawą zamówionych podwozi. 2023 rok to także pierwsze dostawy nowej generacji wywrotek trójstronnych TRIGENIUS®, która wprowadza nową jakość i funkcjonalność w tej klasie pojazdów.

Wywrotka tylnozsypowa serii P 430 na podwoziu 4-osiowym Fot. Meiller Polska

 

Hakowce

Hakowce są od wielu lat sztandarowym produktem Meillera. Sztywność konstrukcji, niezawodność słynnych układów hydraulicznych czy własne systemy sterowania radiowego to najważniejsze atuty produktów z żółto-czarnym logo. 30% udział w rynku podwozi trzyosiowych i aż 57% w podwoziach czteroosiowych, przy sporej liczbie konkurencyjnych produktów jest bardzo dobrym wynikiem. Warto wspomnieć, że trzyosiowe hakowce wzbogacane mogą być także o 18-tonowe przyczepy podkontenerowe z oferty Meiller Polska. W ten sposób klienci zapewniają sobie pełne wsparcie pojazdu i przyczepy u jednego producenta.

Urządzenie bramowe TECTRIS® AK 12 MT Fot. Meiller Polska

 

Bramowce

W przeciwieństwie do Niemiec, Francji czy krajów Beneluksu, to pojazdy u nas mało popularne. Zastępowane głównie przez hakowce. W segmencie bramowców dwuosiowych (6-18 t DMC) Meiller osiągnął aż 61% udział w rynku. Zaś w klasie pojazdów trzyosiowych (18-25 t DMC) - 44%.

Hala produkcyjna zakładu Meiller Polska w Niepołomicach Fot. Meiller Polska

 

Naczepy wywrotki

Naczepy wywrotki nigdy nie były produktem wiodącym wobec wywrotek i pojazdów komunalnych. W minionym roku naczepy takie stanowiły ok. 10% ogólnej produkcji zakładu w Niepołomicach. Przeważały wytrzymałe naczepy stalowe, z których słynie Meiller. Obserwując rynek polski, zauważyć można, że ok. 70-80% sprzedanych naczep to konstrukcje aluminiowe. Nie może zatem dziwić chęć mocniejszego zaangażowania się w sprzedaż tego typu pojazdów, tym bardziej że oferta produktowa jest bogata i zostanie uzupełniona o nowe konstrukcje. Roczna sprzedaż na poziomie 100 naczep nikogo nie zadowala i po okresie zawirowań, są szanse na znaczące wzrosty.

Kopalniana wywrotka tylnozsypowa P450 Fot. Meiller Polska

 

Co w 2024?

2024 rok zapowiada się obiecująco. Ruszyły pierwsze transze środków z KPO, jest szansa na spore inwestycje infrastrukturalne, ogłaszane są kolejne inwestycje drogowe (także samorządowe). Efektem są spore oczekiwania i optymizm w branży budowlanej. Maleje inflacja, zatem nadzieje klientów są dość duże, co przekłada się na poziom zamówień, który rośnie od jesieni zeszłego roku.
Celem Meiller Polska jest utrzymanie udziałów w rosnącym rynku pojazdów budowlanych i komunalnych, poprawa udziałów w segmencie wywrotek, zaistnienie na rynku naczep aluminiowych oraz długoterminowo zdobycie 10% udziału w rynku naczep wywrotek, co przełożyłoby się na ok. 250-280 sprzedanych pojazdów. Przedstawiciele Meiller Polska oceniają, że segment komunalny, który reprezentują hakowce i bramowce, zanotuje mniejszą dynamikę wzrostu również z powodu jego specyficznej okresowości.
Jak widać, nadzieje na rynku, rozpalone nowymi możliwościami finansowania inwestycji infrastrukturalnych przekładają się również na oczekiwania i plany produkcyjne producentów zabudów i pojazdów. W przeciwieństwie do rynku niemieckiego, na którym obserwowane są sygnały stagnacji, rynek polski ma szanse na stabilne wzrosty. (red)

Urządzenie hakowe TECTRUM® RS21 wraz z przyczepą podkontenerową MG18 w trakcie przeładunku kontenera Fot. Meiller Polska

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.