Fot. Mercedes-Benz
Zimowe testy w Arjeplog w Szwecji dowodzą, że nowe vany Mercedes-Benz wytrzymają ekstremalne warunki klimatyczne.
W 2026 roku Mercedes-Benz Vans wkroczy w nową epokę, wprowadzając na rynek całkowicie elektryczne modele skonstruowane na bazie Van Electric Architecture (VAN.EA). Z kolei Van Combustion Architecture (VAN.CA) stanie się podstawą najnowocześniejszych pojazdów z silnikiem spalinowym. Niezależnie od rodzaju układu napędowego, nowa architektura umożliwi wyraźne rozróżnienie między prywatnymi, luksusowymi vanami a pojazdami dostawczymi klasy premium.
Wszystkie nowo opracowane vany będą w przyszłości oparte na modułowych, elastycznych i skalowalnych architekturach Mercedes-Benz Van Architecture.
Portfolio prywatnych vanów będzie obejmować wysokiej jakości samochody rodzinne i ekskluzywne vany VIP, a także przestronne luksusowe limuzyny.
Fot. Mercedes-Benz
W mrozie i śniegu
Jazdy testowe w pobliżu koła podbiegunowego są częścią kompleksowego planu, który obejmuje liczne strefy klimatyczne i trasy testowe. Projekt ten jest specjalnie dostosowany do charakterystyki nowych modeli średniej wielkości vanów. Szczególny nacisk położono na dynamikę i systemy bezpieczeństwa, takie jak ESP, a także klimatyzację i ogrzewanie przestronnego wnętrza.
Pojazdy przechodzą intensywne testy w celu sprawdzenia ich wydajności w ekstremalnych warunkach. Sprawdzane są zarówno poszczególne komponenty, jak i samochody w całości. Arktyczny klimat dostarcza cennych informacji pozwalających na dopracowanie produktu i zaoferowanie klientom zupełnie nowych modeli vanów.
– Przyszłe modele średniej wielkości vanów Mercedes-Benz zapowiadają nową epokę – komentuje Dr Andreas Zygan, head of development Mercedes-Benz Vans, Mercedes-Benz AG. – Aby zrealizować nasze ambitne cele rozwojowe, wykorzystujemy wszystkie możliwości oferowane przez digitalizację. Dzięki Mission Control Center mogliśmy zoptymalizować dane z podróży w czasie rzeczywistym. Pozwoliło nam to znacznie skrócić ramy czasowe testów i w bardzo wydajny sposób poczynić istotne postępy w zakresie dojrzałości produktu.
Jednym z głównych celów testów w niskich temperaturach jest analiza zachowania pojazdu na śliskiej nawierzchni. W porównaniu do suchego asfaltu przyczepność na lodzie i śniegu jest nawet o 90 procent niższa, co ma ogromny wpływ na przyspieszanie, hamowanie i zmiany kierunku jazdy.
Fot. Mercedes-Benz
Innowacyjne systemy zawieszenia
Innowacyjne systemy zawieszenia zapewniają imponujące wrażenia z jazdy nowym vanem. Skrętna oś tylna poprawia prowadzenie i znacznie zmniejsza promień skrętu. VAN.EA umożliwia również konstruowanie modeli z 4MATIC. Napęd na wszystkie koła nie tylko znacznie rozszerza zakres zastosowań pojazdów, ale także zapewnia spełnienie wymagań klientów niezależnie od warunków pogodowych. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w najnowszą wersję systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS), a także 800-woltowy system ładowania prądem stałym i 22-kilowatową ładowarkę prądem przemiennym.
Zarządzanie temperaturą
Kolejnym aspektem zimowych testów jest zarządzanie temperaturą pojazdu i komfort termiczny we wnętrzu. Przed rozpoczęciem podróży samochody są schładzane w specjalnych komorach chłodniczych, aby przetestować płynną pracę wszystkich systemów nawet w bardzo niskich temperaturach. Proces ładowania akumulatora trakcyjnego i zarządzanie nim są również dokładnie testowane i optymalizowane.
Po około połowie wielotygodniowego programu testowego wstępny wniosek producenta jest taki, że nawet na lodzie i śniegu nowe modele vanów Mercedes-Benz przechodzą z sukcesami nawet najbardziej wymagające próby. (red)