Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Scania na straż dla Islandii

Pojazdy i urządzenia specjalne. Scania z zabudową na lotnisko
22.06.2007 00:00:00
Polska firma ISS Wawrzaszek zyskuje coraz większą renomę w branży specjalistycznych zabudów pożarniczych w całej Europie. Jednym z jej ostatnich projektów jest lotniskowa Scania wykonana dla islandzkiego portu Reykjavik/Keflavik. Nadwozie pojazdu wykonane jest z odpornego i lekkiego kompozytu, z tego samego materiału zbudowano także zbiorniki - większy o pojemności 6 tys. litrów na wodę i mniejszy o wielkości 600 dm sześc. na środek pianotwórczy. Z tyłu zabudowy znalazło się miejsce na pompę wodną Ruberg R40 o wydajności od 400 do 3.200 dm sześc. na minutę w zależności od ciśnienia wody, która zasila działko dachowe i przednie.
Nietypowy pojazd z brygadową kabiną przekazano do islandzkiego portu lotniczego pod koniec zeszłego roku. To kolejna zabudowa firmy z Bielska-Białej wykonana dla klientów z Islandii. Pojazd powstał na podwoziu Scanii P420 CB6x6EHZ, o rozstawie osi 3.805 mm. Z uwagi na specyficzne wymagania stawiane pojazdom lotniczym tylne bliźniacze ogumienie zastąpiono pojedynczym. Takie rozwiązanie sprawia, że Scania ma lepsze właściwości terenowe i łatwiej nią manewrować. Po zmianie opon DMC pojazdu spadło z 39 do 27 ton. Pod kabiną pojazdu znalazł się znany sześciocylindrowy silnik o mocy 420 KM, który współpracuje z automatyczną skrzynią Allison o sześciu przełożeniach. Do skrzyni podpięta jest przystawka odbioru mocy, napędzająca urządzenia gaśnicze. Zastosowana przystawka może pracować, gdy pojazd porusza się maksymalnie z prędkością 30 km/h, co ma ogromne znaczenie w przypadku pojazdów ratowniczych. Sam pojazd potrafi rozpędzić się do 130 km/h zaś do 80 km/h przyspiesza w około 33 sekundy (przepisy straży lotniskowych mówią, że do 80 km/h pojazd ratownictwa powinien rozpędzić się w czasie krótszym niż 40 sekund).
Nadwozie pojazdu wykonane jest z odpornego i lekkiego kompozytu, z tego samego materiału zbudowano także zbiorniki - większy o pojemności 6 tys. litrów na wodę i mniejszy o wielkości 600 dm sześc. na środek pianotwórczy. Z tyłu zabudowy znalazło się miejsce na pompę wodną Ruberg R40 o wydajności od 400 do 3.200 dm sześc. na minutę w zależności od ciśnienia wody, która zasila działko dachowe i przednie. Oczywiście oba działka mogą działać równocześnie. Pojazd ma także dwie linie gaśnicze ze zwijadłami i wężami o długości 75 m każdy. Po bokach pojazdu umieszczono zraszacze, które przydadzą się, gdy Scania będzie musiała poruszać się po płonącym podłożu, co na lotniskach może się niestety zdarzyć.
Dach lotniskowej straży pożarnej to podest obity ryglowaną blachą. Znalazło się na nim miejsce dla trzyprzęsłowej drabiny o wysokości 10 m. Pojazd wyposażono także w komplet lamp ułatwiających obsługę nocą oraz dodatkowe przednie oświetlenie. Brygadowa kabina pojazdu może pomieścić sześć osób.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.