Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Volkswagen Transporter T5 - dostawca uterenowiony

Volkswagen Transporter T5 2.5 TDI (174 KM) 4Motion z kabiną brygadową
17.04.2009 00:00:00
Na pierwszy rzut oka to dobry pojazd np. dla energetyków. Volkswagen Transporter T5 jest jednym z nielicznych samochodów dostawczych z napędem 4x4 dostępnych na polskim rynku. Czy dość dobrze łączy cechy typowej brygadówki z właściwościami terenowymi? Naszym zdaniem tak. Plusy Vw to przestronna, 4-drzwiowa kabina, mocny i oszczędny silnik, sprawny napęd 4x4, wzmocnione zawieszenie, dużo schowków, komfortowe wyposażenie i wyciszenie kabiny. Minusy dostawczaka to spartańskie warunki w tylnej części kabiny, brak reduktora i pełnych blokad oraz niskie parametry terenowe oraz fakt, że Vw mocno trzęsie na nierównościach.
Masywny zderzak, podwyższone i wzmocnione zawieszenie, terenowe opony, orurowanie antykapotażowe na pace, aluminiowe osłony silnika i zbiornika paliwa, osłona mechanizmu różnicowego i tłumika środkowego... Może jechać na wertepy.
Komfortowo z przodu
Do naprawy trakcji elektrycznej, w klimatyzowanej kabinie, może wybrać się 5-osobowa brygada. Kierowca i brygadzista siedzą wygodnie na przednich fotelach, wyposażonych w podłokietniki, regulację wysokości siedziska i podparcia lędźwiowego. Kierowca ustawi sobie dobrze kierownicę w dwóch płaszczyznach, dźwignię biegów ma tuż pod ręką.
Impulsowo sterowane szyby, elektryczne, ogrzewane lusterka, ogrzewana tylna szyba, podgrzewane fotele... Bogato. Widoczność z miejsca kierowcy byłaby dobra, gdyby nie duże zagłówki tylnej kanapy. Kabina jest nieźle wyciszona, natężenie dźwięku jest zbliżone do poziomu z aut osobowych; np. przy 90 km/h na piątce i szóstce decybelomierz pokazał nam 68 dB(A), czyli tak samo jak w chwalonym niedawno za wyciszenie Mitsubishi Fuso Canterze.
Roboczo z tyłu
W kabinie jest sporo przestrzeni, można spacerować między siedzeniami. O ile jednak z przodu kabina jest ładnie wykończona, to z tyłu niezbyt dobre wrażenie robi dykta na bokach drzwi i spore połacie gołej blachy. Trzech pracowników ma tu do dyspozycji miękką ławkę, nieco tylko wygodniejszą niż w Canterze, z oparciem też prawie pionowym. Na krótkie trasy. Pod siedziskiem kryje się spory schowek. Łatwo wsiadać do tyłu, drzwi (nie każdy pojazd tego typu ma, jak T5, tylne drzwi) otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym.
Z zapasem mocy
Pięciocylindrowy turbodiesel ma mocy pod dostatkiem, tylko lubi dość wysokie obroty. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu brzmi jak silnik widlasty i zbiera się, jakby miał więcej pojemności, niż ma faktycznie. W mieście nasz bohater spalał nam, przy niedużym obciążeniu, ok. 10,8 l ON na 100 km, na trasie 7,7 l, w warunkach mieszanych 9,6 l (jak w instrukcji). To rezultaty do pochwalenia.
W terenie bez szaleństw
W tej wersji T5 świetnie pokonuje zakręty, bez wychylania się nadwozia, ale wzmocnione zawieszenie nie należy do komfortowych, na nierównościach auto skacze. To koszt większej dzielności w terenie. Podczas jazdy po suchej, utwardzonej nawierzchni moment obrotowy silnika jest przekazywany w 90 procentach na przednią oś i 10 proc. na tylną. Przy pogorszeniu przyczepności automatycznie więcej mocy trafia do tyłu. Z opresji pomoże wydostać się elektroniczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego (EDS).
Jednak T5 4Motion nie jest prawdziwą terenówką, np. kąt natarcia wynosi tylko 22 stopnie, podczas gdy terenówki mają te kąty po około 30 st.
Skrzynia ładunkowa i ładowność nie należą do największych. Dobrze, że pod skrzynią są zamykane na klucz spore schowki.
Można polecić to auto energetykom i nie tylko im. Tylko bez szaleństw w terenie!
Plusy
Przestronna, 4-drzwiowa kabina.
Mocny i oszczędny silnik.
Sprawny napęd 4x4.
Wzmocnione zawieszenie.
Dużo schowków.
Komfortowe wyposażenie.
Wyciszenie kabiny.
Minusy
Spartańskie warunki w tylnej części kabiny.
Brak reduktora i pełnych blokad oraz niskie parametry terenowe (m.in. kąty natarcia i zejścia).
Mocno trzęsie na nierównościach.
Podstawowe dane VW T5 4Motion 2.5 TDI skrzyniowy z podwójną kabiną
Dopuszczalna masa całkowita 3.000 kg
Ładowność 860 kg
Wymiary skrzyni ład. - długość / szerokość / wysokość 2.169 / 1.940 / 392 mm
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość 5.474 / 1.994 / 2.004 (podwyższony) mm
Rozstaw osi 3.400 mm
Silnik R5, turbodiesel z intercoolerem i bezpośrednim wtryskiem
Pojemność skokowa silnika 2.460 ccm
Moc maksymalna 174 KM przy 3.500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2.000-2.300 obr/min
Prędkość maksymalna 169 km/h
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym 9,6 l/100 km(w teście, z małym obciążeniem - 8,2 l/100 km)
Skrzynia biegów manualna, 6-przełożeniowa
Napęd 4x4, ze sprzęgłem Haldex
Układ hamulcowy tarcze wentylowane z przodu i z tyłu
Wyposażenie pojazdu testowego m.in.: ABS/ASR/ESP, blokada tylnego mechanizmu różnicowego, dogrzewacz, klimatyzacja, ogrzewanie postojowe powietrzne z pilotem, el. lusterka (ogrzewane), el. szyby, spryskiwa cze reflektorów, fotele kierowcy i pasażera ogrzewane z regulacją wysokocze reflektorów, fotele kierowcy i pasażera ogrzewane z regulacją wysokości; zabudowa spec.: opony 235/70R16 A/T, osłona aluminiowa silnika i zbiornika paliwa, osłona mechanizmu różnicowego i tłumika środkowego, pałąk przeciwkapotażowy, podwyższone zawieszenie, przekładnia i mechanizm różnicowy - krótkie przełożenia (Auto-Seikel), schowki podskrzyniowe, skrzynia ładunkowa z burtami aluminiowymi wyłożona blachą aluminiową ryflowaną, zmiana zamocowania koła zapasowego.
Cena netto bazowy 104,8 tys. zł, testowany 195,2 tys. zł
Gwarancja mech. / perforacyjna 2 lata, 3 lata na lakier / 12 lat
Przeglądy techniczne wg wskazań komputera
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.