Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Rok lepszy niż się spodziewano

Dobre wyniki Scanii na polskim rynku
27.12.2013 00:00:00
Wiele wskazuje na to, że rok 2013 okaże się dla Scanii drugim w historii pod względem sprzedaży pojazdów tej marki w Polsce - poinformowano dziennikarzy na przedświątecznym, dorocznym spotkaniu z kierownictwem firmy.
W rekordowym roku 2007 do odbiorców trafiło 3.068 pojazdów Scanii powyżej 16 ton, a do końca listopada 2013 już 2.318, w tym 444 podwozia (21 proc. udziału w rynku - ogółem w Polsce sprzedano 2.120 podwozia) i 1.874 ciągniki (15,2 % - ogółem 12.298). Tym samym szwedzka marka uzyskała ponad 16-procentowy udział w rynku. Jak powiedział na konferencji prasowej Tomasz Cwalina, szef sprzedaży w Scania Polska, rynek okazał się w tym roku lepszy, niż się spodziewano. Bardzo dobrze sprzedają się podwozia, do końca października po raz pierwszy Scania wysforowała się na czoło wśród producentów w tym segmencie.
- Szczególnie dużym popytem cieszą się pojazdy komunalne i strażackie - powiedział T. Cwalina. - Sprzedaliśmy w tym czasie 127 śmieciarek, w tym około 30 zasilanych CNG, około 60 pojazdów strażackich i 50 leśnych. Zainteresowaniem cieszą się też pojazdy do przewozu mleka.
Używane ciężarówki i... autobusy
Scania ma wciąż wysoki, 20 % udział w rynku pojazdów używanych. Według danych Scanii, w tym segmencie rynku prym wiedzie w Polsce MAN, za niemiecką marką plasuje się właśnie Scania, a dalej są: Renault Trucks, DAF, Mercedes-Benz, Volvo i Iveco. T. Cwalina poinformował jednak, że "używki" mają coraz mniejszy udział w imporcie, rośnie udział nowych ciężarówek. Szacowano, że w 2013 roku Scania Polska sprzeda około jednego tysiąca pojazdów "z drugiej ręki". W tej grupie pojazdy do trzech lat stanowią 12,3 % rejestracji.
Scania tworzy teraz w Polsce centrum używanych autobusów. Zatrudniono w tym celu pracownika. Pojazdy mają być sprowadzane z Zachodu, m.in. z Holandii i oferowane z gwarancją.
Autobusowy rekord
Rok 2013 zapisze się dla Scanii złotymi zgłoskami w związku z rekordową sprzedażą nowych autobusów miejskich i turystycznych. Andrzej Jaworski, dyrektor działu autobusów Scania Polska poinformował, że wielkim sukcesem był wygrany przez tę markę przetarg na dostawę 60 autobusów turystycznych Irizar dla wojska. Tak dużego kontraktu Scania jeszcze nie miała. A. Jaworski ujawnił, że przedstawiciele wojska zażyczyli sobie testu porównawczego, który polegał na przejeździe autostradą pustych autobusów, konkurujących w przetargu firm, z prędkością 70 km/h, na dystansie 100 km. Autobus Scanii okazał się najoszczędniejszy, zużywając średnio 14,4 l ON na 100 km.
Do końca listopada najwyższą sprzedaż autobusów w Polsce odnotował Solaris (190 sztuk), przed Mercedesem (116), Scanią (102) i MAN-em (48).
Silniki Euro VI zdają egzamin
Główne wydarzenia 2013 roku to m.in. wprowadzenie na rynek w lipcu Scanii Streamline wraz z pełną gamą silników Euro 6 drugiej generacji. To pojazdy, które mają umożliwić optymalizację kosztów eksploatacji, m.in. dzięki obniżeniu zużycia paliwa do ośmiu proc. Swój udział w redukcji spalania ma nowy, przewidujący tempomat. Jednostki Euro VI są dobrze sprawdzone w "boju". Jak ujawnił Paweł Paluch, szef marketingu, "euroszótki" praktycznie pojawiły się w pojazdach Scania eksploatowanych w normalnym ruchu już sześć lat temu, w testach u przewoźników. Dobre przygotowanie konstrukcji sprawiło, że diesle Euro VI okazują się mniej awaryjne od motorów Euro V. Bardzo oszczędny jest silnik bez EGR, o mocy 410 KM (SCR), który jest obecnie najchętniej wybierany przez nabywców. W sumie w Polsce sprzedano już 500 ciężarówek Scanii z silnikami Euro VI (w Europie ok. 5 tys. sztuk), a wśród nich pierwszy ciągnik V8 730 KM Euro VI.
W serwisach większy ruch
Pomimo mniejszej awaryjności jednostek napędowych Euro VI w porównaniu z Euro V, serwisy Scanii odnotowują wzrost sprzedaży. To, jak ujawnił P. Paluch, m.in. efekt akcji serwisowych skierowanych do posiadaczy starszych pojazdów tej marki. Obliczono, że po polskich drogach jeździ 30 tys. takich ciężarówek w wieku do 10 lat.
Sieć Scanii w Polsce to 10 dilerów, w tym ośmiu własnych, 35 serwisów (24 własne) i regionalny magazyn części.
W 2013 roku otwarto nowe placówki serwisowe w Kielcach, Koszalinie, Bydgoszczy, Siedlcach, Toruniu i Zielonej Górze. W budowie są serwisy w Białymstoku, Bielsku-Białej i Bolesławcu.
Euro V wyprzedane, co dalej?
Pojazdy Euro V zostały wyprzedane, a nawet popyt przewyższył podaż. Nabywcy spieszyli się, bo ciężarówki Euro VI są droższe o około siedmiu tysięcy euro. W konsekwencji, po jesiennym wyżu, przedstawiciele szwedzkiej marki liczą się ze spadkiem sprzedaży na początku 2014 roku, zwłaszcza że nie ma jeszcze zachęt do kupowania pojazdów Euro VI. Nowe stawki MAUT w Niemczech spodziewane są dopiero za rok.
Na rok 2014 przedstawiciele Scanii planują m.in. otwarcie nowych serwisów w Białymstoku, Bielsku-Białej i Bolesławcu, rozszerzenie oferty usług serwisowych (nadal będą akcje skierowane do użytkowników starszych pojazdów), wprowadzenie do oferty wynajmu naczep (firma ma 120 ciągników w wynajmie rocznym) oraz konkurs dla kierowców YETD, którego finał przewidziano na ostatni weekend sierpnia. Łukasz Nowacki ze Scania Finance Polska zapowiedział natomiast nowe produkty, m.in. pożyczki, które będą ofertą wychodzącą naprzeciw tym klientom, którzy chcą być od razu właścicielami użytkowanych pojazdów.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.